Medseiler på Christian Radich

Bare 1 dag igjen til et spennende seilas, hvor jeg har pakket med meg ull, vind-og vanntett tøy, lue og votter. Tenk om kapteinen i løpet av turen gir ordre om å sette alle 27 seil – det hadde vært magisk
På vei fra Trondheim til Bergen vil vi passere vakre steder som Kristiansund, Molde, Ålesund og Florø før vi ankommer Bergen
Det interaktive kartet viser ruten vi skal seile https://www.radich.no/praktisk-informasjon/interaktivt-kart/
Rederiet har satt en max grense på 120 liters bagasje.
Sekken er innafor (se neste bilde med svar fra rederiet),

OG DEN HAR VÆRT MED PÅ MYE GØY 🙂
Transibirske jernbanen, safari i Tanzania, Australia, Las Vegas, Shanghai, Galapagos, Sør-Afrika, Kapp Verde, Island, San Franciso, New York, Singapore, Grønland, Mexico, Kasakhstan, Uganda, Canada, europeiske byer, Telemarkskanalen, Sølendalen og nå CHRISTIAN RADICH ;

Ryggsekk og paraply skal ikke tas med til sjøs, grunnet en gammel overtro. Paraply er et ulykkessymbol – ryggsekk forbindes med fjell
Svar fra rederiet – snakk om å være løsningsorientert ifht min Osprey Travel bag
Christian Radich har et mannskap på 29 personer under seilasene:
https://www.radich.no/mannskap/?q=category/mannskap/
I tillegg til den regulære besetningen er det med frivillige, i tillegg til medseiler (som meg).
På de fleste seilas har de med lege eller sykepleier

Et skip omtales som oftest som «hun» – men det finnes ingen entydig forklaring på hvorfor det har har blitt slik. Kanskje kapteinen kan gi meg et svar når vi står til rors
Som medseiler er vi en del av den daglige driften og arbeidet ombord. Når skipet er i sjøen, vil vi bli delt inn i tre lag, og gå vakter etter systemet: 4 timer på og 8 timer av.
Det betyr: 12-16, 16-20 eller 20-24

Eksempler på arbeidsoppgaver ombord:
Utkikk – stå forut og melde om alt som observeres i sjøen, som f.eks båter, fiskeredskap, vrakrester, hvaler etc.
Rormann – stå til rors og styre skipet under den faste besetningens veiledning
Brann- og sikkerhetsrunder – patruljere skuta hver halvtime og varsle om varme, brann, lekkasjer og påse at dører er forsvarlig lukket
Byssevakt – hjelpe til med oppvask etter måltidene
Andre oppgaver – alminnelig vedlikehold, vask og pussing

Ved hvert vaktskifte mønstrer både pågående og avgående vakt på stordekk. Dette er nødvendig for å bli beordret til avløsning, men også for å kontrollere at alle medseilere er tilstede og har det bra. Dette er basert på militær orden, og det liker jeg.

Når mitt nummer ropes opp, svarer jeg høyt og tydelig «HOY»

En god sjømann møter opp på post fem minutter før vakten starter (alle som kjenner meg vet at jeg aldri kommer for sent)

Jeg vil lære mye om å sette nagler, kveiling av tau, knop, stikk og mye mer
Alle blir testet før vi legger fra kai i Trondheim
Har aldri blitt bil-/sjøsyk noen gang, men tar det med i nødkittet. Kan være at jeg kan hjelpe en medseilere
Har hørt at maten ombord er veldig god – hvis dette er standarden så er det bare å glede seg
Ett av mine mål for turen – jeg skal på bommen
Mannskapet vil stille opp og lære meg hvordan denne utfordringen kan gjennomføres under full kontroll og trygghet – regelen er: en hånd for skuta, og en hånd for meg selv
(været kan være en X-faktor)
Jeg må klatre opp på lo side – dvs. jeg skal ha vinden i ryggen
Har vært så heldig å få oppleve seilas med skoleskipene «Sørlandet» og «Statsraad Lehmkuhl» – nå står Christian Radich for tur
Seilas med fullriggeren «Sørlandet» fra Arendal til Kragerø i 1998
Seilas med «Statsraad Lehmkuhl» fra Ålesund til Geiranger i 1989
Skutas historie:
Stormasta er på 37,7 meter over dekk. Det er 27 seil på tilsammen 1 350 kvm, og 9000 meter tauverk ombord
Fart med maskin er 10 knop – med seil 14 knop
Christian Radich ble brukt som skoleskip fra 1937 til 1989
Ble internasjonalt berømt da hun hadde «hovedrollen» i spillefilmen «Windjammer » fra 1957. https://www.radich.no/skuta/windjammer-film/
Hun var også med i TV-serien «Onedinlinjen» (britisk drama) fra 1970 tallet https://no.wikipedia.org/wiki/Onedinlinjen
Tatt til Tyskland som krigsbytte i 1944. Stod på verft i Flensburg under et bombeangrep i 1945, fikk store skader og sank
I desember 1945 ble vraket slept tilbake til Norge. Hun ble restaurert, og sommeren 1947 var hun klar som skoleskip
Jenter fikk adgang til skipet i 1983

Christian Radich var opptatt av å gi ungdom opplæring til å bli skikkelig sjøfolk, og testamenterte i sin tid kr 90.000,- til bygging av en seilskute. Han satte som eneste betingelse at den skulle bære hans navn – og slik ble det
Mitt andre mål er å stå ved roret helt alene
Min fineste pappa mønstret på Christian Radich som 17 åring. Mitt ønske med denne turen er å gå i hans fotspor
Ta en titt
Jeg har mye ulltøy fra Kari Traa, men til denne turen har jeg kjøpt inn nytt ulltøy fra Brynje
Har vært i kontakt med rederiet, og er så heldig å få hengekøye 😉
Christian Radichs Venner besluttet ved påsketider å gi Stiftelsen Christian Radich 1 million til oppussing av banjerbadene og toalettene https://www.radich.no/venneforeningen/
Har meldt meg inn
Mange spennende turer i Middelhavet https://seaeurope.no
Sånn kan det også være på havet (stormen i 2008)
Nina passer på GUTTA BOYS mens jeg er på tur – følg med på @ibzenizac
Når vi ankommer Bergen vil Trond være på kaia, og ta bilder og film når vi legger til kai

One kommentarer on “Medseiler på Christian Radich

Astrid Apeness

30.07.2021 19:51

Så spennende. Fortsatt god tur. 😊 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *